oorsprong

In 2012 kreeg ik een burn-out. Ik ben er niet tussenuit gegaan, maar maakte twee stapels: één met werk dat me energie gaf, en één met werk waarop ik leegliep. Een tijdlang deed ik alleen de eerste stapel.

Wat toen begon als noodzaak, werd achteraf het begin van een veel grotere beweging. Het was het moment waarop ik weer in verbinding begon te komen met mezelf.

Voor die tijd was mijn aandacht vooral naar buiten gericht. Op verwachtingen, verantwoordelijkheden, resultaten en alles wat van mij gevraagd werd. Pas toen ik noodgedwongen begon te luisteren naar wat mij werkelijk energie gaf, ontstond er ruimte om iets anders waar te nemen. Niet alleen wat ik deed, maar ook wat er van binnen in mij speelde.

Dat werd het begin van een beweging van controle naar vertrouwen.

Gaandeweg werd me duidelijk dat wat ik in mezelf zag, niet alleen persoonlijk was. Ik begon dezelfde patronen terug te zien in teams, organisaties en bedrijven. Waar mensen de verbinding met zichzelf kwijtraken, raken teams verwijderd van echte afstemming. Organisaties raken los van hun bedoeling. En economieën worden gedreven door controle, afstand en beheersing, in plaats van door leven, betekenis en betrokkenheid.

Wat in de mens gebeurt, krijgt vroeg of laat vorm in de systemen die we bouwen.

Daarom vraagt herstel van verbinding om een dubbele beweging. Eerst naar binnen: aandachtig worden, eerlijk kijken en moed verzamelen. Daarna naar buiten: naar ons gedrag, onze relaties, onze organisaties en uiteindelijk de systemen die we samen bouwen.

Vanaf 2012 begon ik mijn eigen notariskantoor anders op te bouwen. Niet langer vanuit controle, maar vanuit vertrouwen en vanuit wat er werkelijk wilde ontstaan. Eerst door ruimte te maken voor wat mensen van binnenuit dreef. Daarna door de organisatie zo in te richten dat samenwerking, eigenaarschap en collectieve intelligentie meer konden stromen.

Achteraf herken ik daarin de beweging die ik nu ook in mijn werk onderscheid: eerst aanwakkeren wat van binnen leeft, en vervolgens de organisatie daarop inrichten. Dat is de route die later in Resonate vorm heeft gekregen, met natuurlijke ordening als gevolg.

In 2021 heb ik afscheid genomen van het notariaat om ruimte te maken voor iets nieuws. Ik wist toen nog niet precies wat dat was. Pas later werd duidelijk dat dit alles voor mij samenkomt in één grotere lijn:
herstel van verbinding in het bedrijfsleven.

De mens blijft daarin voor mij het vertrekpunt.

Als we systemen willen veranderen, zullen we eerst als mens moeten veranderen. Eerst de beweging naar binnen. Dan de beweging van binnen naar buiten. En als we dat op grotere schaal doen, verandert uiteindelijk ook de economie.

Daarom werk ik aan herstel van verbinding in het bedrijfsleven. Niet als abstract ideaal, maar als concrete beweging. In de mens, in organisaties en in aandeelhouderschap. Hoe die drie lagen samenhangen, lees je op de pagina verbinding in business .